Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ψηφιακής Δημιουργίας

«Μεσολόγγι 1826 – Η Έξοδος: ένα γεγονός εθνικό και ευρωπαϊκό»
Tο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ), τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ) και η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ) συνδιοργανώνουν Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμός Ψηφιακή Δημιουργίας«Μεσολόγγι 1826 – Η Έξοδος: ένα γεγονός εθνικό και ευρωπαϊκό».
Ι. Δικαίωμα συμμετοχής
Η παρούσα πρόσκληση συμμετοχής στον διαγωνισμό απευθύνεται σε μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, καθώς και των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού.
ΙΙ. Θεματικό πεδίο
Κεντρικό θεματικό πεδίο του διαγωνισμού αποτελεί η ηρωική Έξοδος του Μεσολογγίου, ένα από τα κορυφαία γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και σύμβολο αυτοθυσίας, ελευθερίας και εθνικής αξιοπρέπειας.
Το Μεσολόγγι αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο της υπέρτατης προσφοράς για την πατρίδα και την ελευθερία, ενώ η μνήμη του γεγονότος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εθνικής μας ταυτότητας και της ιστορικής μας παιδείας. Οι πολιορκημένοι υπερασπιστές της πόλης, Έλληνες και Φιλέλληνες, προτίμησαν να μην παραδοθούν, αλλά να επιχειρήσουν μια ηρωική έξοδο από τα τείχη, η οποία κατέληξε σε γενικευμένη σφαγή. Τόσο η πολιορκία όσο και η ηρωική Έξοδος προκάλεσαν παγκόσμια συγκίνηση και ενέπνευσαν ποιητές, ζωγράφους και φιλέλληνες.
Το έτος 2026 σηματοδοτεί τη συμπλήρωση διακοσίων (200) ετών από την ηρωική Έξοδο του Μεσολογγίου. Με αφορμή αυτή τη σημαντική επέτειο, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σχεδιάζει έναν θεματικό εορτασμό, ο οποίος θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικές δράσεις και συνεργασίες με πολιτιστικούς και επιστημονικούς φορείς.
ΙΙΙ. Εκπαιδευτικοί στόχοι
Σκοπός του διαγωνισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες, με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών τους, να έρθουν κοντά στις αξίες και τα διδάγματα του Μεσολογγίου. Ο διαγωνισμός, ως μέρος του θεματικού εορτασμού, θα προσφέρει ευκαιρία αναστοχασμού και ενίσχυσης της ιστορικής μνήμης, προβάλλοντας τις αξίες της ελευθερίας, της ενότητας και της ανιδιοτελούς προσφοράς. Παράλληλα, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στη σύνδεση της ιστορίας με τη σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία, ενισχύοντας την ιστορική συνείδηση και την πολιτιστική καλλιέργεια των μαθητών/μαθητριών.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να λειτουργήσουν συνεργατικά, σε επίπεδο σχολικού τμήματος ή ομάδας, και να γίνουν οι ίδιοι/ες δημιουργοί: να αξιοποιήσουν τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα και να πειραματιστούν με εκφραστικούς τρόπους της επιλογής τους, ώστε:
- να γνωρίσουν τις τεχνικές απαιτήσεις ενός ψηφιακού έργου,
- να βιώσουν την εμπειρία της σύνθεσης μιας ψηφιακής δημιουργίας και
- να αποκτήσουν στην πράξη δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού.
Επιπλέον, επιδιώκεται η αναζήτηση και η εξοικείωση των μαθητών/τριών με την έννοια του αρχείου και του τεκμηρίου, η συμμετοχή τους στην αναζήτηση, ανάσυρση και διάσωση ιστορικών τεκμηρίων, όπως και στην επεξεργασία και τεκμηρίωση των πηγών αυτών, η ανάδειξή τους με τη ματιά των νεότερων γενεών, η αξιοποίησή τους σε μαθητικές δημιουργίες και η διάχυσή τους στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο μέσα από σύγχρονες τεχνολογικές πλατφόρμες, τις οποίες θα τροφοδοτήσει η ίδια η εκπαιδευτική κοινότητα.
Για την έγκριση και αναλυτικές πληροφορίες δείτε εδώ
Για την υποβολή των μαθητικών δημιουργιών στο Φωτόδεντρο i-create δείτε εδώ
